Forretningsstrategi og mad over bål

Forretningsstrategi og mad over bål

Forretningsstrategi og mad over bål

Forretningsstrategi og mad over bål

Karpenhøjs unikke tilgang til meningsfulde erhvervsmøder

Karpenhøjs unikke tilgang til meningsfulde erhvervsmøder

Karpenhøjs unikke tilgang til meningsfulde erhvervsmøder

Karpenhøjs unikke tilgang til meningsfulde erhvervsmøder

Omtrent femten kilometer syd for Nationalpark Mols Bjerge ligger Karpenhøj Naturcenter med fantastisk udsigt ud over Syddjursland og Kattegat. Karpenhøj består af en restaureret gård, skovområde med bl.a. shelters og pladser med lavvutelte (en nordisk pendant til indianernes tipier); de huser erhvervsgæster, private, skoler m.fl. og mestrer at skabe naturoplevelser, for erhvervsgæster med samarbejde, madlavning, friluftsliv og læring om naturen. De er et klart eksempel på, hvordan det regenerative mødested kan bruge natur, lokale oplevelser og subtile virkemidler til at skabe effektfulde, regenerative mødeoplevelser for erhvervsgæster.

Om casen

Beliggenhed:

Syddjursland

Aktiviteter for erhverv:

erhvervsmiddage og -ophold, mødefaciliteter, teambuilding mv.

Størrelse:

Lille (1-10 fastansatte)

Interviewee:

Karen Thingstrup, daglig leder

Karpenshøjs ambition og udfordring

Karpenhøjs fornemste opgave og ambition er ikke blot at få folk ud i naturen, men at få dem til aktivt at forholde sig til naturen: ”hvad betyder naturen for mig, og hvad betyder jeg for den?” som Karpenhøjs daglige leder Karen Thingstrup formulerer det. Derudover har Karpenhøjs cirka 7 fastansatte en opgave om at passe på naturområdet ved at skabe grobund for biodiversitet.

Men at få gæster til at omfavne naturen er ikke altid en let opgave. Erhvervsgæster har ofte forskellige forventninger til mødeoplevelsen, og ofte er det en naturbegejstret medarbejder, der booker opholdet, mens kollegaerne ikke altid deler entusiasmen. Derfor gør Karpenhøj plads til erhvervsgæsternes forskellige udgangspunkt, mens de samtidigt inviterer til dybere refleksion over naturen.

Hvad gør de så?

Ved ankomst på naturcentret bydes man velkommen af en ansat, som agerer vært og ofte skal facilitere dele af deltagernes mødeprogram ved Karpenhøj. Facilitatorens første ord til erhvervsgæsterne spiller en helt væsentlig rolle, når der skal gøres plads til alle. ”Jeg starter ofte en faciliteringsopgave med en gruppe med at tale om friluftslivets grundprincipper. Alle deltagerne vil helt sikkert have noget at byde ind med, men måske på forskellige tidspunkter. Styrken ligger i at dele sit overskud og gode energi, når man har den – for senere på dagen er rollerne garanteret anderledes.” Forklarer Karen. ”Desuden vurderer jeg inden dagens start gruppen, så jeg forstår deres udgangspunkt. Jeg beder gæsterne om at lægge mærke til forskellige ting i løbet af dagen alt efter om de er programmører eller nogle, der til daglig arbejder med grøn omstilling. Og jeg opfordrer dem til at reflektere over deres oplevelser ude i naturen, og hvad den har bidraget til deres proces.”

Fordi facilitatorens velkomst og ord i løbet af dagen er så vigtige for at skabe oplevelser med plads til alle, er kernekompetencen hos alle Karpenhøjs ansatte, at de er gode til mennesker – uanset om de faciliterer kajakture ude i Århus bugt eller vildmarksgourmet, hvor man sanker urter og ukrudt, kløver brænde og laver mad over bål. Facilitatoren gør det klart, at gæsterne skal arbejde sammen for f.eks. at få lavet deres aftensmad over bålet – men accepterer også, hvis en gæst udelukkende ønsker at stå ovre i hjørnet og kløve brænde.

Foruden facilitatoren, har Karpenhøj øje for også at påvirke gæsteoplevelsen mere subtilt. Et eksempel er varme lammeskind, der diskret placeres uden for erhvervsgæsters mødelokale, så de opmuntres til at tage næste del af deres møde under åben himmel på gårdspladsen. Det gør, at selv erhvervsgæster med et tætpakket program uden facilitator også bliver opfordret til at mærke naturen, mens de er på Karpenhøj.

Hvilken forskel gør det så?

Naturen kan noget helt særligt. Karpenhøj ved derfor også godt, at selvom erhvervsgæster er forskellige steder i forhold til natur og friluftsliv, så er naturens centrale rolle i deres oplevelser for erhvervsgæster et stærkt salgsargument. Når de sender tilbud til kunder, er der adskillige billeder af deres lokale natur og skønne omgivelser.

Fordi Karpenhøj anerkender erhvervsgæsters forskellige udgangspunkt, anerkender Karen også, at deres indflydelse på gæsterne er meget forskellig: ”For nogle handler det bare om at opleve, at det også kan noget at sidde uden for og holde et arbejdsmøde. Mens andre måske lærer noget af hvordan vi ved at bygge kvashegn og lade ukrudt vokse fremmer biodiversitet. Det kan de så reflektere over og måske betyder det, at de har det ok med at græsplænen ved sommerhuset vokser vildt.”

Afsluttende bemærkninger

Karpenhøj Naturcenter ligger ude i Syddjurslands skønne natur og bruger disse rammer til at skabe helt særlige og attraktive mødeoplevelser for sine erhvervsgæster. Virksomheder, der f.eks. ligger i byer med begrænset adgang til natur, kan stadigvæk tage inspiration fra Karpenhøjs tilgang ved at skabe oplevelser, der sætter det lokale økosystem i spil. F.eks. tilbyder Messe C i Fredericia ”energy crawl”, hvor messedeltagere kan komme på en guidet rundtur i det lokale erhvervsliv og blive inspireret af de mange lokale foregangsprojekter inden for f.eks. energi og klima. Uanset, om det drejer sig om natur, kultur eller erhverv, er kunsten at profilere det unikke og interessante fra økosystemet og bringe det i spil over for erhvervsgæster på en attraktiv måde – så de får mere end blot faglige oplevelser med hjem.